Tändstickor = Tidaholm
I Folkskolans Geografi för år 1920 står
följande om Tidaholm. Tidaholm vid Tidan där finns Sveriges
största tändsticksfabrik. Det var det enda Sveriges skolbarn fick
lära sig om Tidaholm. Tändstickor = Tidaholm eller tvärtom. Enkelt
att komma ihåg.Vulcans tändsticksfabrik startade i Tidaholm 1868.
Fabriken förlades till Tidan men läget var ganska isolerat och för
råvaror och färdiga produkter fick man anlita hästtransporter
till närmaste järnvägstation.
Transporthistoria.
C F Lundström från Jönköpings
tändsticksfabrik berättar att under den tid transporten av
tändstickor till Göteborg skedde med foror kom det klagomål från
London att tändstickorna var våta vid framkomsten. Efter
åtskilliga undersökningar visade sig att en forman kört ner i en
bäck för att vattna hästarna med påföljd att tändstickskistorna
fallit i vattnet. Långsamheten vid dessa transporter var ett
problem och ökades ej sällan av att en forman flera dagar uppehöll
sig i sitt hem som låg ut med forvägen.
Järnvägen blev livsviktig.
Kommunikationerna har alltid varit viktiga
för industrin så även tändsticksindustrin. Tidigt blev ägarna
intressenter i uppförande av järnvägar och järnvägsbolag. Det var
oerhört viktigt att kunna frakta mängder av aspstockar till
fabrikerna och färdiga tändstickslådor snabbt ut till kunderna.
Eftersom efterfrågan och produktionen ökade kom kraven på snabba
och säkra tranporter utan för mycket omlastningar.
Normalspår och smalspår (Industrin och
järnvägen utvecklas parallellt)
Västra stambanan mellan Stockholm och
Göteborg öppnades 1862 vilken kom att betyda mycket för
näringslivet. För att stambanan skulle bli den huvudnerv för
näringslivet behövdes bibanor. Därför byggdes Stenstorp-Hjo
smalspåriga järnväg och invigdes 1873. Året efter anlades en bana
från Svensbro till Ekedalen. Tidaholm var fortfarande utan järnväg
och tändsticksfabrikens transporter av tändstickslådor fick ske
med hästforor först till Stenstorp och senare till Ekedalen.
Under år 1876 hade Hjo-Stenstorp järnväg
framdragits till Tidaholm och det innebar att färdiga varor från
tändsticksfabriken nu kunde skickas kontinuerligt per järnväg
samtidigt som aspvirket via Hjo hamn på ett bekvämt sätt
transporteras till Tidaholm. Järnvägen var smalspårig under det
att stambanan var normalspårig och godset från tändsticksfabriken
fick lastas om i Stenstorp vilken blev en ekonomisk belastning
för Vulcan.
Vulcan pressade fram fraktrabatt av SJ.
Transporterna till exporthamnen i Göteborg
var mycket dyra och var nära nog orsak till att Tidaholm blev utan
tändsticksfabrik. Trots flera påstötningar vägrade såväl SJ som
Hjo-Stenstorp Järnvägars bolag att lämna några rabatter. Dåvarande
disponenten Georg Murray började då arbeta för en flyttning av
fabriken till Göteborg. SJ såg nu de stora Vulcan-frakterna
försvinna och beviljade direkt 20 procents rabatt och därmed var
Vulcan räddat för Tidaholm. Hjo-Stenstorp följde efter och lämnade
25 procenta rabatt.
1906 invigdes en ny järnvägslinje till
Vartofta. Tidaholm hade nu två järnvägar varav en bredspårig
förbindelse med stambanan till Göteborg.
Nu förändras transporterna.
Efter 1960 avtog transporterna på järnvägen.
Nytt fabrikskomplex med förändring av tillverkningen stod klart
1968. Då upphörde aspvirkestransporterna helt. Tillverkningen av
stickor (splint) förlades helt till Vetlanda och därifrån kördes
containrar på bil med splint till Tidaholm. Inte heller färdiga
tändstickor transporterades längre på järnväg. Den omläggningen av
logistiken medförde att Vartoftabanan tappade sin största kund.

|
Översiktsbild från 1930 över
spårområdet vid Tidaholms tändsticksfabrik.
|
Asktillverkning 1950. (Ur en välkomstbroschyr för nyanställda vid Vulcan.)
Asp- eller björkkubbar svarvas till spån men
är mycket tunnare än spånen för stickor. Från svarven föres
staplarna av spån till en hackmaskin vilken hugger spånstaplarna i
långa bitar för inner- och ytterasktillverkning. Materielen
transporteras sen in i asksalen där rader av maskiner spottar
fram de olika slagen av askar i en aldrig sinande ström. För
själva asktillverkningen svarar kvinnlig arbetskraft som med stor
fingerfärdighet sorterar felaktiga spånor samt tillser att
maskinernas behov av papper och klister ständigt är fullt. Den
sista delen i denna tillverkningsprocedur är att inner- och
ytterasken skall inpassas i varandra samt att etiketter påsätts.
När man ser denna maskin i verksamhet förstår man att den måste ha
kostat mycket tid och arbete att konstruera den då den ju fungerar
som den hade en egen tankeförmåga. Den sorterar askarna och lägger
de felvända i rätt läge skjuter inner- och ytterask i varandra
samt sätter på etikett.
Före askmaskinernas införande tillverkades
många askar i hemmen ett arbete där hela familjen kunde deltaga.
Fabriken försåg sina hemarbetare med faner, papper och mjöl till
limmet. Faneret viktes till askar som limmades med papper.

|
Tillverkningen av tändsticksaskar i
hemmen sysselsatte mest kvinnor och barn. |
Bild från Tändsticksmuseet, Jönköping. |
Foto: Thore Gustavsson
|
Zinkkistor för sjötransporter.
För att klara tändstickorna mot väta och fukt
förpackades de i zinkkistor som var hermetiskt igenlödda. Detta
för att klara sjötransporter världen över. När fartygen ankom
mindre hamnar, och inte gå in, rodde man ut och hämtade kistorna.
På kistan fanns en kistetikett som visade kistans
innehåll.

|
Tidaholms museum. |
Foto: Thore Gustavsson |
|