Spåret lades dock i en ring omkring bruket i tron
att arbetarna skulle använda dyrbar arbetstid för att titta på tåget. I mars 1873
bildades så Oxelösund-Flen-Vestmanland järnväg och samma år började man bygga banan.
Till entreprenörer för järnvägsbygget antogs två engelsmän. 1876 öppnades bandelen
Flen-Nyköping och 2 september 1877 invigdes hela banan. 1897 övertog TGOJ banan och då
blev Hälleforsnäs station klar. Stickspåret till Hellefors Bruk
var smalspårigt (600 mm) och byggdes 1909. I början var det kraftiga
oxar som drog järnvägsvagnarna. De efterträddes av hästar som i sin tur
ersattes av ett frustande och oftast söndrigt motorlok som drevs med
fotogen. Nytt spår (normalspår) till bruket byggdes 1935, 2,6 km.
Dåtidens rallare hade inga maskinella hjälpmedel
men gubbarna betalades med 2 kronor/sträckmeter och 3 kronor kubikmeter
för berg. Järnvägens högsta punkt var ovanför Kristianstorp och därifrån
fick vagnarna själva rulla antingen till bruket eller stationen.
Källa:
Tåg 9/78
Så här beskrivs järnvägslinjen från Flen till
Bälgviken. |